Een gezellig paasweekend met mama - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Een gezellig paasweekend met mama - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Een gezellig paasweekend met mama

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

07 April 2013 | Hongarije, Boedapest

Szia!

Hogy van? Hier gaat alles goed! Een gezellig paasweekend met mama gehad. Zaterdagavond om kwart over 7 landde mama op het vliegveld. Ik stond al paraat! Na omhelzingen de bus ingestapt, daarna nog een stuk met de metro en daar waren we dan bij mijn flatje. Een soepje en broodje bereid en gezellig bijgekletst want we hadden elkaar uiteraard veel te vertellen.

De volgende dag werden we iets later wakker dan gepland en het was ook nog eens een uur later, maar ach, het regende toch buiten dus de Gellert Berg beklimmen en de Burchheuvel leek ons geen goed plan met dit weer. Thuis zitten is ook zo iets, dus hup met een parapluutje op pad! Eerst even langs het restaurant waar ik gereserveerd had om te vragen of we niet een uurtje later konden komen eten en dat was no problem. Dus nog veel uurtjes die we konden besteden voordat we heerlijk uiteten zouden gaan :) We zijn langs verschillende paasmarkten gelopen en jawel daar was de geweldige tip van mama! '' Oh ze hebben hier van dat lekkere deeg met kaneel'' ''dat heb je vast al wel eens op''? Dankzij mama heb ik nu een heerlijke Hongaarse specialiteit ontdekt! Voor iedereen die mij nog komt bezoeken en nieuwsgierig is geworden hoe dit dan wel niet smaakt, ik vind het totáál niet erg om onze sightseeing tour hiervoor even te onderbreken. Ohja en mocht je geen kaneel lusten, ze hebben ze ook met suiker, kaneel, kokos en nog wat andere smaken.

Goed dat was dé ontdekking van de zondagochtend. De regen was gelukkig een stuk minder zodat we onze paraplu gelukkig op konden bergen en rustig verder konden lopen naar de Vrijheidsbrug, deze over konden steken en langs de Donau verder konden lopen. Maar jawel, paar minuten later viel het dan toch weer met bakken uit de hemel en waar waren wij? Precies, niet in de buurt van een restaurantje dat we snel in konden duiken voor een warme kop koffie of een soepje. Snel verder gelopen en toen bij het eerste het beste restaurantje naar binnengelopen voor een heerlijke kom soep om onszelf op te warmen. Toen dat gelukt was, regende het buiten gelukkig ook niet meer. Op naar het parlement en de basilica! Na een hele fotoshoot sessie ook nog even op de foto met Imre op het bruggetje en met Ronal Reagan. Vanaf daar is het 2 minuten lopen naar de Franse straat, Andrassy Ut, en dat betekende tijd voor een coffee break ( Latte Macchiato natuurlijk) met een taartje in een gezellig thee/koffiehuisje. Na hier heerlijk van genoten te hebben zijn we met de metro naar City Park gegaan, rondgelopen in het kasteel, fotoshoot bij Heroes Square en genoten van een live bandje. Toen weer op naar huis om ons op te tutten voor het etentje in restaurant Spinoza! Het restaurant waar ik al 2 keer eerder was geweest en waar ik helemaal weg van ben :) Wat ook leuk was, was dat Dionne en Humberto en zijn zus ook in Boedapest waren dat weekend en gezellig bij ons kwamen zitten in het Spinoza restaurant. Heel erg leuk om hun weer gezien en gesproken te hebben!

Maandagochtend zijn we wel vroeg opgestaan en hebben we de Gellert Hill beklommen. Het zonnetje scheen volop, wat een geluk! Zo konden we genieten van het mooie uitzicht en wat ook fijn was, zonder paraplu naar boven! Ik had meer moeite om boven te komen dan mama. Misschien toch maar iets meer aan mijn conditie gaan doen??
Afin, we hadden de top bereikt! En weer naar beneden om aan de volgende toch te beginnen want helaas er stond een hele lang rij voor het treintje waar je mee naar boven komt, de Burchtheuvel op.
Deeg met kaneel gekocht en zo liepen we naar boven. Blij dat we de top hadden bereikt, maar helaas we konden weer terug naar beneden lopen en aan de andere kant de berg omhoog lopen. Waarom? Bijkbaar was deze kant van de berg de ingang voor het paasfestival. Was handig geweest als ze dat onder aan de berg hadden aangegeven :P Maarja, weer goed voor onze conditie geweest ( vooral voor die van mij :P).
Eerst een kopje thee gedronken bij het beruchte cafeetje ( waar ik al mijn bezoekers mee naar toe neem). Vervolgens de wisseling van de wacht gezien, Fisherman's Bastion, de Matthias Church om vervolgens weer naar datzelfde beruchte cafeetje te gaan voor een lunch. Hierna zijn we verder gelopen naar de Kettingbrug, deze overgestoken en naar de Basilica gewandeld om deze nog even met mooi weer te bekijken en foto's van te maken. Mama wilde ook nog graag zien waar ik werk en naar welk cafeetje ik altijd in mijn lunch pauze ga, dus dat hebben we ook nog even gedaan. Ze zeiden al bij Kino, heey is dat je moeder, jullie lijken zo veel op elkaar! 's Avonds weer uiteten geweest bij Spinoza.

Dinsdagochtend zijn we gaan winkelen, hebben we een Latte Machiatto besteld in het Europa café ( er hingen ook foto's van plaatsen in Nederland aan de muur) met een heerlijke carrot cake, boodschapjes gedaan in de supermarkt en thuis een broodje gegeten voordat we op weg gingen naar de Spa! Lekker gerelaxt en zo weird, die ober van het restaurant waar ik met Teodora was geweest was er ook! Dat verhaal had ik nog niet verteld trouwens. Toen ik vorige week van het afscheidsfeestje van Renée kwam en een plaatsje nam in de metro zei de jongen tegenover mij heeey how are you? Ik had wel zoiets van ik ken jou, maar kon hem niet zo snel plaatsen. Was hij nu ook op dat feestje?? Anyway, ik dacht ook zo stom om te zeggen wie ben jij ? dus ik zei dus hey yes I am fine and you? Ik deed maar net of ik wist tegen wie ik het had :P Hij zegt, yes I am fine, just finished working ( okee, ik ken hem dus niet van dat feestje want hij was blijkbaar op zijn werk, maar waar dan wel van?) Hoe was het eten vroeg hij vervolgens ( wat, welk eten bedoelt hij in hemelsnaam, de pizza op het feestje, maar hij was daar niet, hmm vreemd). Maar ik zei weer yes, really nice! Maar doorhebben dat het nogal een awkward gesprek was zei ik toen maar: Ehm ik herken je wel maar ik weet even niet zo goed waar ik je nu van ken. Nou je had die gezichten van de mensen in de metro die ons gesprek aan het volgen waren moeten zien. Wat bleek, hij was dus de ober in het restaurant waar ik die dag ervoor had gegeten. Vervolgens begon hij een hele speech te houden over salade en frietjes die ik had besteld en dat die eerst de salade erbij had gedaan en toen dacht ohnee ze had frietjes erbij besteld maar dat was hij vergeten dus toen moest hij het weer doorgeven aan de kok en daarom duurde het zo lang en blablabla zo ging het nog wel even door over de frietjes en de salade :P Toen ik om me heenkeek in de metro zag ik ook dat mensen '' geboeid'' aan het luisteren waren naar onze nogal vreemde conversatie over frietjes en salade. En nu was hij dus ook in de Spa maar gelukkig heb ik hem kunnen omzeilen zodat ik het frietjes en salade verhaal bespaard bleef.

Na de Spa snel omgekleed thuis en toen weer op weg naar jawel Spinoza!

Woensdagochtend uitgeslapen, ontbijtje en tas ingepakt en op weg naar het vliegveld. Hier nog een kopje koffie gedronken, fotoshoot gehouden in een winkeltje met mams en toen was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Waren gezellige dagen!

En nu is het Titanic International Filmfestival begonnen in Boedapest! Gisteren ben ik naar de film What Richard Did geweest in een art cinema. Echt een hele mooie bioscoop! Veel mooier dan die bioscopen in de shoppingmalls. De film was mooi! Hij was alleen wel in het Iers en zonder Engelse ondertiteling. Moest even wennen aan het Ierse accent, was soms niet duidelijk wat ze nu zeiden maarja heb de film toch goed kunnen volgen :)

Vandaag ben ik naar café Central geweest ( ben ik al een keer eerder geweest, het schrijvers cafeetje). Gezellig gekletst met een meisje dat naast mij zat, dezelfde soep als haar besteld want hij was heerlijk volgens haar en dat klopte :) Na het eten mijn boek erbij gepakt (100 namen van Cecilia Ahern, een aanrader!), kopje thee erbij en genieten maar!

Het is nogal een lang verslag geworden, dus ik ga maar eens stoppen! Skypen met Catharina nu :)

Liefs,















  • 07 April 2013 - 17:30

    Mama:

    Hallo Amanda, weer een mooie samenvatting van onze dagen samen. Mis ik niet een verhaal over een ontmoeting in de metro en dat beeld in Spa? De foto's komen z.s.m. zodat je deze nog aan je verslag kunt gaan toevoegen. Het waren fantastische dagen en voor herhaling vatbaar. Super mooie stad waar veel te beleven is. Geniet er maar van! groetjes en veel plezier met je gasten het aankomende weekend!
    xx Mama Ik zal nog een aantal recepten sturen zodat ook zij van je beginnende kookkunst kunnen genieten!

  • 14 Mei 2013 - 21:26

    Rosa:

    Hallo Amanda,

    Wat leuk je verslagen te lezen.Het is een en al genieten van al het moois in Boedapest.
    Je hebt er veel vrienden gemaakt waarmee je gezellig kunt uit gaan.
    Wel tof dat je contract verlengd is, kun je nog goed bezig zijn :-)
    Amanda nog een heel fijne tijd.

    Groetjes Rosa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 5973
Totaal aantal bezoekers 67487

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 02 September 2013

Werken in Boedapest

Landen bezocht: