Balatonfüred en Tihany - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Balatonfüred en Tihany - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Balatonfüred en Tihany

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

26 Augustus 2013 | Hongarije, Boedapest

Hi, ben ik weer met het vervolg van het verslag!

Afgelopen zaterdag ben ik met de trein naar Balatonfüred gegaan, een plaatsje rondom het Balaton meer. Voordat ik naar huis ga, wilde ik nog wel heel graag een bezoekje brengen aan dit beroemde grootste, oudste en de meest internationale badplaats van Hongarije. Weersvooruitzichten check: Bewolkt maar 28 graden. Nou jammer dat er geen volop zon gaat zijn, maar het kan altijd slechter dacht ik. Wilde toch heel graag een bezoekje brengen.

Zo ging ik dus zaterdagochtend al om 6:50 met de trein richting Balatonfüred. Het is 2 uur met de trein en onderweg kon ik genieten van het prachtige uitzicht! Om 9:00 uur kwam ik dus aan op het station en helaas het begon te regenen. Geen paraplu bij helaas. Goed, ik heb wel zin in een kopje koffie! Vanaf het station was het 10 minuten lopen naar de promenade langs het Balaton meer. In de regen is dat geen pretje, maar een heerlijke warme koffie maakte dat weer goed. Ik ging bij een restaurantje zitten vlakbij de baai waar vele schepen lagen met uitzicht over het meer. Hier staan ook de standbeelden van the Fisherman and the Ferryman guard. Als je de laars zou aanraken, kom je zeker te weten nog een keer een bezoek brengen aan Balatonfüred. Nou ik heb de laars niet aangeraakt maar ik kan zo wel zeggen, dat een tweede bezoekje me wel wat lijkt. Wel met wat beter weer graag ;) Ik vroeg aan de ober of het heel de dag zo zou blijven – ik had toch echt gelezen dat ze geen regen opgaven. ‘’ Ja helaas wel meisje’’.

Nadat ik mijn koffie ophad, keek ik eens uit het raam en jawel, het regenen was gelukkig wat minder geworden. Tijd voor een wandeling over de promenade met haar gezellige restaurantjes, cafeetjes, kraampjes. Als je langs het water loopt, zie je een hele groep met mooie witte zwanen. Dat vond ik echt een prachtig gezicht! De foto’s zullen jullie vast wel op Facebook voorbij hebben zien komen.

Rond half 12 ben ik met de boot overgevaren naar Tihany. Dit dorp ligt op een schiereiland, in het noordelijke gedeelte van het Balaton meer. Het was ongeveer 25 minuten met de boot. Toen de boot de oever bereikte en we konden uitstappen, begon het weer te regenen. Ik heb bij het eerste beste toeristententje dat ik tegen kwam een paraplu gekocht en toen kon mijn klimtocht beginnen – op naar de abdij. Hele mooie kerk en je hebt vanaf hier een heel goed uitzicht over het Balaton Meer. Verder is Tihany beroemd om de ‘ Echo’. Er is blijkbaar een heel gedicht geschreven over deze ‘ Echo’ die de legende beschrijft. Ik heb eerst een drankje gedaan bij café Echo en heb daarna de mensen aanschouwd die op de steen gingen staan, iets schreeuwden en heel blij waren dat ze de echo hoorden. Dan is er nog de legende van de ‘ goat nails’. Er was eens een prinses met goud harige geiten, maar ze was te trots en hardvochtig zodat ze vervloekt werd door de koning van het meer, haar geiten zijn verloren gegaan in het Balaton meer, alleen hun nagels bleven over. De prinses was verplicht om elke voorbijganger te antwoorden. Ik heb de steen gezien, die de ‘ Shouting Girl’ herdenkt.

Wist je trouwens dat Tihany de hoogste huisprijzen heeft in heel Hongarije. Ja, zo’n mooie stad is het!

Ik ben na een tijdje weer teruggaan met de boot naar Balatonfüred en heb hier nog wat gegeten voordat ik weer terug ging naar Boedapest.

Gisteren heb ik mijn ‘ afscheidstour’ door Boedapest gedaan. Uiteraard heb ik een bezoekje aan de Kasteelheuvel gebracht, wat gegeten bij het beruchte cafeetje, over de Chain brigde gelopen, de Basilica beklommen ( ik had dat 2 jaar geleden met Carmen gedaan, maar ik dacht ach is wel leuk om dat nu nog even een keertje te doen) super mooi uitzicht over Boedapest, de kerk nog van binnen gezien en door de Franse straat gelopen waar ik een taartje heb gegeten bij dat leuke thee/koffie huisje.

’ s Avonds heb ik mijn koffer alvast ingepakt, pff wat een vervelende klus is dat toch altijd. Vanochtend mijn bankrekening stopgezet, en de forinten omgewisseld voor euro’s. Alles is geregeld lijkt het! Ook nog even langs Kino geweest voor een kopje koffie en een croissant en ‘ smiddags ben ik hier ook gaan lunchen.

Vanavond ga ik met Zsofia nog een drankje doen, morgen nog werken en ‘ 's avonds afscheidsfeestje met collegaatjes. ‘ s ochtends nog wel naar Kino voor mijn ‘ ochtend koffie en croissant’ .

Mijn laatste verslag zal ik proberen op het vliegveld te schrijven en anders als ik weer thuis ben ;)
Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1799
Totaal aantal bezoekers 67487

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 02 September 2013

Werken in Boedapest

Landen bezocht: