Het jaar 2012 in vogelvlucht! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Het jaar 2012 in vogelvlucht! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Het jaar 2012 in vogelvlucht!

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

21 December 2012 | Hongarije, Boedapest

Szia,

Wat een geluk hebben jullie toch. Ten eerste, jullie kunnen mijn blog al 2 dagen eerder lezen en daarnaast sta ik morgen ook weer voor 2 weken met beide voeten op Nederlandse bodem! Flying home for Christmas :)

Het jaar 2012 zit er al weer bijna op. Facebook heeft de 20 belangrijkste momenten uit het afgelopen jaar weergegeven. Leuk om dit nog even in vogelvlucht voorbij te zien komen. Dat begon met de Party van Anestis en Sevdalina, vrienden van de uni in Tilburg. Daarna volgt het weekendje Maastricht met Iris, Debby en Brechtje :) haha de reactie die onder de foto stond is van Brechtje: ik vond het een gezellig weekend, waarop de rest volgde met ik ook! Volgende weekendje weg in Boedapest, dames? ;)
Dan hebben we Tilburg Zingt! Helemaal uitgedost en klaar om mee te zingen! Nog wat andere feestjes met vrienden van Tilburg University en de high tea party! Dan 15 augustus het bericht: jeeej ik kan eindelijk zeggen dat ik ben afgestudeerd! :) Happy Times Philip met collegaatjes en dan 27 augustus een relatie met vriendjelief Daan Bitter! Onze eerste foto vervolgens op Appelpop! 20 september was de master graduation ceremony, waar ik mijn diploma in ontvangst mocht nemen! 12 november hoorde ik het grote nieuws: Ik mag bij Karmamedia in Boedapest gaan werken! Die week erna nog even een gezellig nichtjesweekend met Almira van Andel in Spa, Aachen, Verviers en Luik en dan staat er: is begonnen met werken bij Karmamedia waarop foto's van ME in Boedapest volgen! Ja hier zit ik dan! I fell in love with your hometown Dora, is mijn reactie op de vraag hoe haar hometown me bevalt! Mijn verjaardag in Boedapest gevierd, wie kan dat allemaal zeggen ;) Zo dat was 2012 in vogelvlucht, ik ben benieuwd wat 2013 me gaat brengen! Maar eerst ga ik nog goed proosten op 2012! Want zoals jullie lezen, dat was een topjaar!

Wat heb ik de afgelopen week gedaan zullen jullie je nu vast wel afvragen? Nou natuurlijk gewoon gewerkt ;) Maar daarnaast ben ik woensdagavond met Carla naar Breaking Dawn Part 2 geweest. Kaartje is goedkoper dan in Nederland, en dan zijn we nog niet eens in de goedkoopste bioscoop geweest. Ook een grote popcorn en een halve liter cola voor weinig geld :) Helaas was dit het laatste deel, maar tijdens de voorstukjes zag ik dat er volgend jaar maart geloof ik een soortgelijke film uitkomt, dus dat is dan weer een troost :)

Donderdagavond had ik een kerstdiner met collega's. Met 2 taxi's op weg naar restaurant Almárium, een typisch Hongaars restaurant. We kregen een hele lange tafel waar we met zijn allen aan konden zitten. De baas hield een speech in het Hongaars, maar gelukkig had ik mijn eigen Engelse tolk waardoor ik toch meekreeg wat er gezegd werd. En toen kwam het, ik denk dat we wel 10 gerechtjes hebben gekregen! Onder andere, pompoensoep ( heel lekker), riviervis gerecht ( ik ben niet echt een vis liefhebber maar dit was echt overheerlijk!) Telkens nadat ik dacht ah dit zal vast het laatse gerechtje zijn, kwam er weer iets haha. En de wijn en palinka werd ook telkens maar bijgeschonken ( jaja ik heb palinka geproefd en ik moet zeggen het is niet echt heel super, maar ook niet vies). Je hebt heel veel verschillende soorten smaken, bijv. zwarte bes, aarbei, abrikoos en nog veel meer). De zwarte bes was wel lekker! Een collega had ook voor iedereen een persoonlijk cadeautje, een koekje in de vorm van wat op die persoon van toepassing is. Haha en wat kreeg ik, een koekje in de vorm van Heineken, omdat ik uit Nederland kom :P Ohja dit was eigenlijk iets wat mij had kunnen gebeuren ( en ik weet zeker dat denken jullie ook nadat jullie dit gelezen hebben) maar ik was het niet haha! Een collega wilde wat water uit zo'n bus pakken waar je een knop moet indrukken en dan je glas er onder houden. Nou haha, ik weet niet wat ze deed, maar ze spoot én de baas en een andere collega nat! Kwartier later probeerde haar vriend dit ook en it's in the family denk ik, want ook hij spoot een collega nat.

Vervolgens zei ik tegen mijn baas, see you tomorrow, waarop hij me heel verbaasd aankeek en zei tomorrow? No No, please come not to the office, we all have a day off! haha tja dat had hij dus blijkbaar in de speech gezegd, maar laat mijn Hongaars nou niet zo goed zijn ( understatement of the year) en mijn Engelse tolk had me dat ook niet verteld. Anyway, dat was goed nieuws! Heerlijk uitgeslapen en daarna op naar Leopold stad.

Ik ben langs de Donauparade gelopen waar je echt een mooi uitzicht had op Boeda en waar aanlegstijgers voor boten lagen. De promenade eindigde bij de Kettingbrug. Hiernaast ligt een plein ( Roosevelt Tér) waar het Hongaarse Academie voor Wetenschappen staat. Daarna heb ik mijn weg voortgezet langs de Donau, op naar het Parlement. Dit is het grootste parlementsgebouw ter wereld! Voor de geïnteresseerden onder ons: het is 268 meter lang, 123 meter breed en 96 meter hoog. Het duurde 17 jaar om dit gebouw te bouwen en de architect gebruikte 40 miljoen bakstenen, meer dan een half miljoen blokken natuursteen en 40 kg goud! Ik heb nog geen tour gedaan in het Parlementsgebouw, maar dat ga ik zeker nog een keer doen. Het moet zo'n 700 vertrekken en 29 trappenhuizen hebben. Het plein voor het Parlement, de Kossuth Lajor Tér, heeft voor Hongaren een bijzondere betekenis want hier staan de monumenten van de vrijheidsstrijders. Even een lunchstop in een restaurantje en daarna weer verder. Ik kwam toen aan bij een hele mooie basiliek, de Sint-Stefanus Basiliek. Hier deden architecten maar liefst 55 jaar over! Ik ben vorig jaar al een keer binnen geweest, maar wie weet ga ik dat nog een keer doen :) Er was ook een kerstmarkt op het plein voor de basiliek, heel schattig en mooi! Vervolgens mijn weg vervolgd naar Andrássy Ut, wat de mooiste boulevard van Boedapest wordt genoemd ( ook hele leuke winkels en koffiehuisjes). Ik heb heel deze boulevard uitgelopen ( 2.5 kilometer), het Opera gebouw, de kerstmarkt op Liszt Ferenc Tér een bezoekje gebracht en vervolgens eindigde ik op het Heldenplein en het Stadspark. Hier was ik al een keer geweest dus toen weer terug met de metro naar huis.

Vanavond eventjes rustig aan doen, want morgenvroeg moet ik er al vroeg uit. Om 10.30 vertrekt mijn vliegtuig naar Eindhoven waar mijn moeder en vriendjelief mij op zullen staan te wachten!

Hierbij wens ik iedereen alvast fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling! Tot in 2013!

Liefs,














  • 21 December 2012 - 19:40

    Anja:

    Weer een mooi verslag en mooie foto;s. We missen wel de foto van je baas en je Hongaarse collega's.
    We wensen je een goede vlucht. Ruben komt je ook ophalen.

    Tot Morgen,

    Groetjes Papa en Mama

  • 21 December 2012 - 22:08

    Iris:

    Leuk verslag weer Amanda, weekendje budapest klinkt goed! Een hele goede vlucht en veel plezier thuis! Xxxx

  • 22 December 2012 - 08:37

    Brechtje:

    Zeker volgende weekendje Boedapest;) haha! En het had inderdaad een actie voor jou kunnen zijn met die waterbus haha:P Super grappig!! Wees maar blij dat jij 't niet was;)

    Tot snel meid:D xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 67589

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 02 September 2013

Werken in Boedapest

Landen bezocht: