Cultuur snuiven - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

27 Januari 2013 | Hongarije, Boedapest

Good evening!

Het is zondag, dus weer tijd voor het wekelijkse reisverslag vanuit Boedapest!

De werkweek is weer goed verlopen. Heel leuk om elke dag weer nieuwe interessante dingen bij te leren. Zo leert Victoria me Engelse uitdrukkingen/woordspelingen waardoor het creatieve schrijven in het Engels beter gaat :) Ik ga nu voortaan mee met Victoria naar een vegetarisch tentje, de ene keer hebben ze iets Indisch gemaakt, de andere keer iets Argentijns en een andere keer weer iets anders. Wat ze ook hebben is de ene keer een stukje cake/taart of brownie als toetje! Daar zeggen wij geen nee tegen!

Dinsdagavond was het afscheidsetentje van Carla. Ik ben veel met haar opgetrokken dus ik vind het heel erg jammer dat ze weer terug naar Brazilië is. De meeste mensen die ik hier ontmoet doen een vrijwilligers stage van 1-3 maanden dus dat wordt helaas vaak afscheid nemen van mensen die je als vrienden bent gaan beschouwen. Gelukkig zijn er ook mensen die hier wel een half jaar of jaar blijven! :)

De rest van de week rustig aan gedaan om in het weekend weer veel te ondernemen. Zo ben ik gisteren met Nga, een Vietnamees meisje, naar het Parlement geweest voor een guided tour. Het was er nogal druk en we konden een kaartje kopen voor 13.00 uur. Nog even een uurtje wachten, dus wij dachten, waarom niet even een cafeetje opzoeken voor een heerlijke Latte Macchiato! Vervolgens waren we weer op tijd terug voor de rondleiding door het Parlement. De buitenkant is al heel erg mooi, maar de binnenkant is al helemaal indrukwekkend. Je komt binnen en gaat via een hele mooie gedecoreerde trap naar boven waar we vervolgens aankomen bij de kroonjuwelen en kroon ( deze zijn al heel vaak gestolen, maar deze keer lagen ze er keurig netjes bij :P) , heel erg mooi! We hebben ook de sessie zaal mogen bekijken en de lobby's. Daarna heb ik haar nog even de St. Stephens' Basilica laten zien, foto's gemaakt en toen onze weg weer naar huis vervolgd.

Vandaag ben ik met Nga, een vriendin van haar en de zus daarvan naar de Opera geweest, voor jawel, weer een rondleiding! Heel erg leuk om te zien en de gids vertelde het heel leuk en komisch. Zo zei ze, op deze plaats mogen alleen de prime-ministers enzo zitten en we houden ons aan deze traditie. Of nja we hebben het 1 keer deze traditie verbroken toen Madonna daar graag wilde zitten. Uitgelegd dat dat niet kon, maar Madonna zei '' No No, I want to sit there'' en dat werd toen geregeld toen ze er een hoop geld voor neer wilde leggen, maar helaas de music director is toen wel ontslagen. Deze opera is ook gebouwd op bevel van prinses Sisi. Ze reisden vaak op en neer naar Wenen, maar dacht waarom zou ik telkens op en neer reizen, laten we hier een opera bouwen. Nou dat mocht, maar dan mocht het niet zo'n groot gebouw zijn als in Wenen. De opera was vroeger meer een sociale bijeenkomst waar het vooral ging om zien en gezien worden. Sisi mocht een plaats kiezen waar zij tijdens de shows wilden zitten en ze koos een plek uit waar je bijna niets van de opera zag, maar waar iedereen haar wel duidelijk kon zien. Ze hadden ook wel 5 keer een pauze van een aantal uur om maar aan elkaar te laten zien wat voor mooie jurk ze hadden. Er was een apart rokersgedeelte ( wat ook wel de '' Lovers Hall'' wordt genoemd. Hier werden namelijk vaak stiekem liefdesbriefjes doorgegeven, jaja wat waren ze toen romantisch, vandaag is het facebook en sms zei de gids :P Ze waren trouwens net bezig met de voorbereiding van de show van vanavond '' The flying Dutchmen''. Helaas is deze al helemaal uitverkocht, anders had het me wel leuk geleken om hier heen te gaan. Je moet een opera show hier wel echt paar maanden vantevoren boeken wil je een plek hebben.

Na de opera zijn we naar een knus thee/koffie huisje geweest en heb ik weer een heerlijke latte macchiatto besteld met een stukje taart :) Vervolgens zijn we naar een restaurantje geweest met visspecialiteiten, vissen uit de rivier de Donau. Nja ik ben voor een salade gegaan :P

Fijne avond nog!

Liefs