Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen!

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

01 December 2012 | Hongarije, Boedapest

Jó estét ( goedenavond in het hongaars)

Ik ben nu 3 dagen in Boedapest en jullie zullen ongetwijfeld wel benieuwd zijn naar mijn leven hier in Boedapest.

Donderdagochtend om 6 uur ‘ s ochtends vetrokken we met de auto naar Eindhoven. Dat was vroeg opstaan dus . Na ingecheckt te hebben en afscheid genomen te hebben van mijn ouders en broertje Steven, ging ik door de douane en daarna was het wachten en wachten in de rij voor de gate. Om de tijd te doden begon ik een gesprek met een Nederlandse vrouw en man achter mij in de rij. Ze waren heel aardig en toen ik het vliegtuig instapte zeiden ze van ‘’ joh kom toch gezellig bij ons zitten’’. Om half 11 kwam ik aan op het vliegveld van Boedapest, en lucky me, mijn koffer was als eerste op de band. Toen op zoek naar Adam, de jongen van Aiesec, die mij op zou komen halen van het vliegveld. Ik vond hem meteen aangezien ik hem niet kon missen omdat hij een groot bord bij had met Aiesec Amanda de Laat. Hij hielp me met mijn koffers, lucky me again en bracht me met zijn auto naar mijn kamer, waar Zsofi al op me aan het wachten was. Ik deel nu voor een week mijn kamer samen met Corina uit Roemenië, volgende week zaterdag gaat zij weer terug. Ik heb daarom nu een tweepersoonskamer, maar 15 december komt er een vriendin van Zsofi hier ook wonen en dan gaan zij samen deze kamer delen en krijg ik de kamer van Zsofi, die ook heel mooi is, alleen wat kleiner.

Zsofi aardig. We zijn donderdag samen gaan lunchen en we hebben een transportkaart gekocht die voor 3 maanden geldig is. Hiermee kan ik onbeperkt reizen met de metro, bus, tram en trein. En dat voor een hele goedkope prijs! Heel wat anders dan het dure openbaar vervoer in Nederland. Ook Hongaarse forinten gepind, moet nog steeds wennen aan dat geld, ze hebben zoveel verschillende briefjes, munten, en ook het omrekenen is nogal lastig. Maar dat zal vanzelf wennen! Zsofi heeft helaas tentamens en papers die ze moet schrijven en daarom ging zij naar huis en ben ik alleen naar de Tesco gegaan ( die had ze me aanbevolen). Nou het was zo’n huge shop dat waar ik ook naar op zoek was, ik het niet kon vinden. Helaas spreken de meeste mensen hier ook geen Engels, en toen ik dus vroeg waar kan ik dit vinden, kreeg ik een Hongaars antwoord terug en haalden ze hun schouders op. Niet voor herhaling vatbaar. Thuisgekomen heb ik met Daniel geskypt. De eerste dag was het nogal wennen, zoveel nieuwe indrukken, en ik miste thuis. Het was ook al een lange dag geweest en ik besloot om vroeg te gaan slapen.

De volgende dag ben ik al vroeg opgestaan, op weg naar de Ikea. Deze was heel makkelijk te vinden ( Zo’n blauw/geel gebouw kan je ook haast niet over het hoofd zien). Ik was er iets voor 10, maar kon toch naar binnen. Met de roltrap kon je naar boven en daar waren rooms. Een stukje verder stond een veiligheidsman die een lint vasthield en telkens op zn horologe keek. En toen, jawel, om precies 10 uur, ‘’ knipte hij het lint door’’ en begon iedereen als een gek aan zijn avontuur door de Ikea, zo leek het :P Ik was op zoek naar een kussen en jawel ik heb er 1 gevonden! Ook nog een leuk dekbedovertrek gekocht. Snel de Ikea tas thuis afgezet en toen weer op weg naar de plek waar ik met Anita ( mijn buddy) had afgesproken om te lunchen.

Anita is ook heel aardig, gezellig geluncht en toen wilde ze wel met mij mee naar een telefoonwinkel om voor tolk te spelen ( zoals ik al zei, de meeste Hongaren kunnen echt geen engels, je kunt dan zoveel zeggen wat je wilt, op je kop gaan staan, met handen en voeten duidelijk maken wat je bedoelt, ze snappen er dan nog steeds niets van). Het is gelukt, ik heb eindelijk een smartphone! Ja vrienden, kunnen jullie voortaan ook met mij whatsappen haha! Anita had een meeting dus ik besloot om zelf nog even boodschapjes te gaan doen bij de Spar dit keer ( toch een fijnere en overzichtelijkere supermarkt). Thuis aangekomen geskypt met mijn ouders en met Daniël, dit keer was ik 1 en al happiness en vertelde ik vol geuren en kleuren over mijn dag.

Zsofi en een vriendin van haar kwamen thuis en toen heb ik nog wat gekletst met ze in de keuken. De vriendin van Zsofi komt uit Miskolc ( de vierde grote stad van Hongarije)en ze zei, als je daar een keer heen mocht gaan, laat het me weten, ik bied je wel onderdak. Het is maar 2 uur van Boedapest met de trein, dus ik denk dat ik die stad wel een keer ga bezoeken.

Vandaag ben ik weer vroeg opgestaan en ben ik alleen op pad gegaan, een sightseeing. Uiteraard ben ik allereerst naar Vaci Utca gegaan, the main shopping street! Toen ik hoorde waar ik kwam te wonen en zag dat het dicht bij Vaci Ut lag, was het eerste wat ik dacht whaaaa ik zit vlakbij de grootste winkelstraat, maar helaas, zoals je al ziet, het laatste woord is net wat anders. Maar niet getreurd, Vaci Utca, sta ik ook binnen 20 minuten met de metro. Daar was een kerstmarkt, wat rondgesnuffeld, ook in de winkeltjes in deze lange straat, altijd leuk! Aan het eind van deze straat was de Markthal. Ik had er al wat over gelezen in het boekje over Boedapest, dat toeristen hier hun ogen uitkijken. En dat was inderdaad ook zo. Zoveel kraampjes met lekkernijen, zoveel mensen die hun tassen volproppen. Ze verkopen er zoveel soorten fruit, groenten, vlees en gebak dat je je ogen uitkijkt. Typische producten zoals paprika en salami, daar ontbreekt het al helemaal niet aan.

Na deze geweldige belevenis ben ik richting de Vrijheidsbrug gelopen, over deze brug heen gelopen ( de brug loopt over de Donau, de rivier die Boeda en Pest scheidt). Ik was in Pest en daarna dus in Boeda :P Ik kwam bij het Gellert Hotel en daar lag natuurlijk ook de Gellert Heuvel . De rots van wit dolomiet springt in het oog. Deze heb ik beklommen, telkens genietend van het uitzicht tussendoor. Ik kwam in contact met een vrouw uit Zweden. We zijn samen naar boven gelopen en beloond met een prachtig panorama. Ook Nicolas stond op dit plein en er kwam net een groepje basisschool kinderen langs die helemaal begonnen te juichen van blijdschap, Nicolas! Dat was wel heel leuk om te zien. Langs de andere kant ben ik naar beneden gelopen en heb daarna mijn weg vervolgd langs de Donau. Ik passeerde toen ook de andere bruggen, het Parlement zag ik vanaf de Boeda kant en uiteindelijk ben ik bijna de allerlaatste brug overgestoken zodat ik weer met beide voeten in Pest stond. Heb hier rondgewandeld en ben toen een heerlijke kop chocolademelk met slagroom gaan drinken met een typische Hongaarse cake. Die was heel lekker! Daarna mijn weg weer vervolgd naar mijn kamer, waar ik dit verslag aan het typen ben. Zo weer even skypen en het eten klaarmaken. Wat ik vanavond ga doen weet ik nog niet. Morgen ga ik waarschijnlijk weer verder met mijn sightseeing!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs, Amanda





  • 01 December 2012 - 20:42

    Anja,Piet,Steven:

    hé Amanda,
    zo te lezen heb je het vandaag goed naar je zin gehad.
    Morgen je laatste dag voor nog een trip en dan zal ook voor jou de werkweek beginnen.
    We zien uit naar je werkverslag!
    groetjes

    papa,mama,steven

  • 01 December 2012 - 23:20

    Vivian:

    Heej Amanda,

    Leuk verslag!
    Wat fijn dat je het al zo goed naar je zin hebt.
    Succes maandag met je eerste werkdag.

    xxx Vivian

  • 02 December 2012 - 08:22

    Joyce:


    Klinkt superleuk allemaal! begin is altijd even wennen, je gaat het vast heel krijgen!

  • 02 December 2012 - 11:45

    Corrie Weiler:

    Hai Amanda ! even een berichtje uit Gorcum om je heel veel succes te wensen ! maak er een mooie tijd van en pas op jezelf meissie ! dikke kus ! Corrie

  • 02 December 2012 - 14:03

    Brechtje:

    Hey meid!!

    Zozo je hebt dus inderdaad al een hoop gedaan!! Ons boekje komt goed van pas;)
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat, het is ook even wennen allemaal. Heel veel succes morgen met je eerste werkdag, maar dat gaat goed komen dat heb ik al wel van je gehoord haha. We gaan snel skypen!!

    Knuffel en een dikke kus Brecht

  • 02 December 2012 - 18:31

    Bas:

    Hoi Amanda,

    Leuk verhaal van je eerste belevenissen! Lastig dat de hongaren niet zo goed de engelse taal beheersen, dan maar basis van hongaars gaan leren :D

    Was je ook al aan het overwegen om naar Sziget te gaan? Echt gaaf, zeker als je er toch bent. EN je hebt tenminste je eigen bed, ipv in tentje op het terrein (proberen) te slaap te pakken.

    Benieuwd of je in je vrije tijd een beetje kunt gaan zien van het land ook.

    Heel veel succes verder met werken.

    Groetjes Bas

  • 03 December 2012 - 12:35

    Ellis:

    Wat leuk al zo snel een eerste update. Al een leuke site seeing trip gehouden aan de verhalen en foto's te zien! Ziet er echt mooi uit boeda en pest :) Een leuke eerste werkweek! Xx Ellis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 851
Totaal aantal bezoekers 67588

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 02 September 2013

Werken in Boedapest

Landen bezocht: