Wenen, the city of dreams! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Wenen, the city of dreams! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Wenen, the city of dreams!

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

26 Augustus 2013 | Oostenrijk, Wenen

Goedemiddag,

Zoals beloofd zou ik jullie laten weten hoe Wenen was. Mijn trein vertrok om 7:10 in de ochtend en ik was daar om 6:40 ( beter te vroeg dan te laat, nietwaar? ;)). Zo had ik nog voldoende tijd om een kopje koffie te halen en de juiste wagon en stoel te vinden. Zo, laat de reis maar beginnen! Muziekje in, kopje koffie en een leesboek, wat wil een mens nog meer ;) De eerste 20 minuten no problemos, maar toen stond de trein opeens stil, heel erg lang stil. Jawel daar zeiden ze iets in het Hongaars en het enige wat ik verstond was het woord problemák– ik kijk de meneer naast mij aan en zeg problems? Ja, er zijn technische problemen en het kan wel even duren voordat de weg weer vervolgd wordt. Hmm fijn! In plaats van na 3 uur stond ik na 4 uur op het treinstation van Wenen. Ach we zijn er gelukkig gekomen! Okee, next stap: een bank opzoeken en een 24 uur metro kaartje kopen. Dat was gelukkig zo gebeurd en ik kon aan mijn reis naar het centrum beginnen. Ik had vantevoren al uitgezocht welke bezienswaardigheden ik wilde zien en waar die zich bevonden – route uitgestippeld- dus er kon niets misgaan :)

Bestemming 1: Stephansplatz. Hier bevindt zich de St. Stephansdom. Dit is één van de hoogtse cathedralen in de wereld. Mooie Gotische cathedraal waarvan het dak bedekt is met een apart kleurenpatroon. Ludwig van Beethoven, wist dat hij doof was omdat hij vogels uit de ‘ bellentoren’ zag komen toen de bellen gingen rinkelen en hij de bellen niet hoorde. Je kon de kerk ook van binnen bezichtigen, maar aangezien ik maar een paar uurtjes in Wenen zou verblijven, heb ik dat niet gedaan. Next time.

Bestemming 2: De welbekende shopping street Kärtner Straße. Hoeveel Mozart winkeltjes ik hier niet heb gezien! Aan het eind van deze straat is het grootste en belangrijkste Opera huis van Oostenrijk. Het wordt zelfs gezien als één van de beste van de wereld. Ik had het met eigen ogen kunnen zien/horen als ik wat langer in Wenen zou blijven dan 1 dagje. Die avondje zou er namelijk een Mozart concert plaatsvinden. Ik werd er op elke hoek van de straat door overvallen ‘ Komt dat zien ‘ .

Bestemming 3: Via de Ringstraße naar Hofburg, een paleis dat vanaf de dertiende eeuw tot 1918 de residentie was van de keizerlijke familie. Sinds 1945 is het de officiële residentie van de Bondspresident van Oostenrijk. Het is behoorlijk groot en een mengeling van verschillende stijlen. Je kan binnen de onder andere de keizerlijke appartementen, het Sisi museum, de bibliotheek en de Spaanse paardrijschool zien. Nu had ik op internet gelezen dat je er voldoende tijd voor uit moet trekken, want er is heel veel te zien. Het ticket was heel duur en tja aangezien ik dus ‘ savonds weer terug ging naar Boedapest heb ik dat niet gedaan. Van de buitenkant zag het er al heel indrukwekkend uit. Als ik nog een keer terug naar Wenen ga, vind ik het wel leuk om dan naar het Sisi museum te gaan en paleizen van binnen te bezichtigen, maar voor die dag had ik genoeg aan het ‘ flaneren door Wenen’ – de sfeer van de stad proeven.

Bestemming 4, 5,6,7, 8: Toen ik verder doorliep op de Ringstaße, kwam ik uit bij het Museumquartier. ’ s Avonds moet het hier heel levendig zijn, jongen mensen die bij elkaar komen hier voor een drankje ( zag ik bij 3 op Reis). Nou de naam zegt het al, dit is een plein vol met musea. Geen bezoekje gebracht aan een museum, maar doorgelopen naar het Volkstheater. Dit was niet zo heel bijzonder dus al snel doorgelopen naar het Rathaus. Dit vind ik een heel mooi gebouw! Het filmfestival vond daar op dat moment plaats, de tribunes waren al geplaatst en het scherm hing al op, maar helaas kon ik niet naar de voorstelling van 20.00 uur ‘ s avonds. Had me heel erg leuk geleken. Na al best veel bezocht te hebben vond ik het tijd worden voor een Sacher Torte – stuk chocolade taart, de Weense specialiteit. Heel erg lekker, maar wel heel machtig. Verder op de Ringstraße was het Parlement, ook een heel mooi gebouw en nog wat verderop de Votivkirche, dat 2 hoge torens met slanke spitsen van 99 meter heeft. Het is één van de belangrijkste neogotische bouwwerken ter wereld. Op 18 februari 1853 pleegde een verwarde kleermaker een aanslag op keizer Frans Josef I van Oostenrijk. De aanslag mislukte en om dit te herdenken werd er een collecte gehouden voor de bouw van deze kerk vlakbij de plaats van de aanslag.

Bestemming 9: Nu besloot ik maar eens gebruik te maken van mijn 24 uur metro kaartje en met de metro naar Paleis Schloß Schonbrunn te gaan. Dit was de zomerresidentiei van Sissi. Het hele gebied, inclusief de tuin is zo’n 176 hectare groot. Je komt als je door een grote poort geflankeerd aan beide zijden door obelisken gaat bij de uitgestrekte binnenplaats. De binnenplaats is versierd met grote fonteinen. Het paleis bevindt zich recht vooruit en daarachter is een tuin waar je uitzicht hebt over het hele paleiscomplex, echt heel mooi en super leuk om hier wat rond te wandelen. Het paleisgebouw is 175 meter breed en heeft een symmetrische barokke gevel. Alle gebouwen zijn beschilderd in een typisch patroon van geel en oker, een combinatie die voor heel wat gebouwen in Oostenrijk werd gekopieerd. Ook hier heb ik geen tour gedaan. Het is heel erg aan te raden om de tickets vooraf te bestellen ( drukte en elk half uur worden maar beperkt aantal mensen binnengelaten) had ik op internet gelezen. Ach de volgende keer dat ik naar Wenen ga weet ik nu alles heel goed te vinden en dan is het misschien wel leuk om iets langer te gaan en tours te doen door alle paleizen en musea.

Bestemming 10: Karlskirche- prachtige kerk aan Karlsplatz. Het lichtblauwe koepeltje vind ik prachtig :)

Bestemming 10: Tot slot, Slot Belevedere, nog een prachtig paleiscomplex in Wenen. Twee barokke paleizen staan tegenover elkaar aan weerszijden van een hellend park met Franse tuinen versierd met fonteinen en standbeelden. Het was het zomerpaleis voor prins Eugène van Savoye, een succesvol Franse bevelhebber die erin slaagde het Turkse leger in 1683 te verslaan. Het is ook nog bewoond door Franz Ferdinand tot hij vermoord werd in 1914, de oorzaak van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.

En toen was het half 6. Mijn trein zou om 10 voor 7 gaan en ik had nog niets gegeten. Ik ben snel met de metro weer teruggaan naar het treinstation. Uiteraard heb ik een Wienerschnitzel besteld. Wat drinken voor onderweg gekocht, gekeken welk spoor ik moest zijn. Nou dat spoor bevond zich recht voor me en ik zag de trein al staan. Ik had nog 10 minuten dus ik dacht nog wel even tijd te hebben om naar het toilet te gaan en een koffie bij Starbucks te kopen. Wat bleek, er stonden 2 treinen op dit spoor en ik moest de voorste hebben, dus ik kon het op een rennen zetten met mijn Starbucks koffie in mijn hand. De laatste wagon ingestapt, net op tijd. Haha, maar toen nog heel de trein door, had namelijk een stoel in bijna de voorste wagon. Maar uiteindelijk kon ik dan genieten van mijn Starbucks koffie, het uitzicht, de muziek en mijn boek. Gelukkig waren er op de terugweg geen technische problemen en was ik na 3 uur weer op het station in Boedapest.

Na een goede nachtrust en uitslapen was ik weer fit! Helemaal ready om de János Hill te bezichtigen. Dit is de hoogste heuvel in Boedapest, 526 meter. Ik ging met een stoeltjeslift naar boven. Normaal gesproken vind ik dit doodeng, maar deze keer vond ik het super! Genoten van het mooie uitzicht. Op de heuvel staat de Erszébet Lookout Tower, die ik natuurlijk wel even beklommen heb om te genieten van het panoramische uitzicht. Breathtaking!

Maandag hadden we een dag vrij van het werk omdat die dinsdag St. Stephans Day was en als een feestdag op een dinsdag valt heb je de maandag ervoor vrij. Ik ben toen naar Györ geweest, een stad in het noordwesten van Hongarije. Helaas voelde ik me helemaal niet lekker deze dag, dus heb niet echt kunnen genieten van deze stad. Vergeleken met andere Hongaarse steden die ik heb bezocht, vond ik deze ook wat minder, maar kan ook komen omdat ik me niet topfit voelde.

Dinsdag was het dus St. Stephan’s Day. Om 20.00 uur was er een vuurwerk show langs de Donau. Vanaf boten werd er vuurwerk de lucht in geknald! Ik ben er samen met Zsofia heen geweest. Was super mooi! Daarna zijn we nog een drankje gaan doen bij een gezellige bar, waar ze hele leuke muziek draaiden. Top avond!

Aangezien dit verslag al behoorlijk lang is geworden, zal ik hierna nog even een ander verslag schrijven over Balatonfüred, Tihany en Goodbye Tour Budapest.

Liefs,


  • 20 November 2013 - 11:48

    Mila:

    Hoi Amanda heel leuk jou verslag. ga met mn zus volgend week naar Wenen voor 2 dagen.
    Waar moet ik opletten - wat moeten we zeker doen en wat niet! we logeren in een hotel.
    moeten we ook een metrokaartje kopen om alles te bezien en wat kost dat p.p.
    is alles met openbaar vervoer ook te doen? dankje alvast groetjes mila.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1826
Totaal aantal bezoekers 67477

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 02 September 2013

Werken in Boedapest

Landen bezocht: