Praag, de stad van de 100 torens! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Praag, de stad van de 100 torens! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Praag, de stad van de 100 torens!

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

18 Maart 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Goedenavond allemaal,

Dat was wel een teleurstelling voor jullie zeker, geen mail van mij in jullie mailbox gisteren! Nou ik maak het vandaag goed ;)
Ik was dit weekend in Praag en was gisteren iets te moe om gelijk een verslag te schrijven over Praag. Maar hier komt die dan alsnog ;)

Donderdagavond hadden we met zijn allen ( groep van 4 meiden en 4 jongens) afgesproken op het treinstation om half 8. Onze trein zou om 5 over 8 gaan, maar wat bleek alle treinen hadden vertraging door het slechte weer. Achteraf hadden wij nog geluk dat onze trein maar 1.5 uur vertraagd was. Hoorde vandaag op het werk namelijk van mijn baas dat de meeste treinen wel 8 uur vertraging hadden, helemaal niet op kwamen dagen, dat de bussen naar Praag gecanceld waren en dat mensen vastzaten op de snelwegen en daar ook overnachtten. Maar wij zaten in de trein op weg naar Praag ( De treinreis zelf verliep niet al te soepeltjes, we hadden geen reserveringsticket voor een stoel ( hoefde niet volgens degene bij wie we de tickets hadden gekocht) waardoor we telkens konden opstaan voor mensen die de stoelen waarop wij zaten hadden gereserveerd.

Afin, om half 8’s ochtends kwamen we dan in Praag aan na een treinreis van 10 uur. We zijn eerst naar het hostel gegaan om onze bagage te droppen. Goed en goedkoop hostel! We sliepen met zijn 8en op 1 zaal ( wel jammer dat er een snurker bij zat waardoor ik bijna de hele nacht ( 2 nachten lang) wakker heb gelegen en maar muziek in heb gedaan). We hadden een zwembad en sauna in ons hostel waar we dan natuurlijk ook wel gebruik van hebben gemaakt! Ook was er een biljart tafel! Ik en een ander meisje tegen 2 jongens, en raad eens wie er 3 keer achter elkaar hadden gewonnen? Juist, de meiden natuurlijk :) Ik had ook zo’n geluk dit keer haha! Weet niet wat ik deed, maar bal voor bal ging erin. Ze stonden versteld :P

We hebben zaterdag een free guiding tour gedaan. Onze guide was een Amerikaanse vrouw ( Ik heb iemand nog nooit zo snel horen praten, dus was af ten toe niet helemaal duidelijk waar ze het nu over had). Maar ze was heel aardig, nam ons ook mee naar een gezellig restaurantje om te lunchen en om weer warm te worden ( het was nogal koud in Praag, en ook al waren we dik ingepakt, de kou voelden we nog steeds). Ze heeft ons het deel van Praag laten zien waar Old Town Square and the Atronomical Clock, House of the Black Madonna, Church of our Lady before Týn, Rudolfinum, St.Nicholas Church, Powder Tower en Old Jewish Quarter is. Na deze tour van 3 uur zijn we wat gaan eten in een Italiaans restaurant, heerlijk eten op en goedkoop :) Vervolgens nog wat rondgelopen, over de Charles Brigde met de vele beelden gelopen, veel foto’s gemaakt en daarna weer terug naar het hostel gegaan om te zwemmen en te genieten van de sauna. En gebiljart!

De volgende dag zijn we naar het kasteel gelopen, de St. Vitus Cathedral, de Lookout Tower en Park en we hebben de bruggetjes met de slotjes en liefdesteksten daarop en de John Lennon muur gezien.
Waarom is er een John Lennon muur in Praag zul je je misschien afvragen? Dat zit zo:

Het is een ultieme uiting van idealen ten tijde van het communistische bewind. In de jaren tachtig zuchtte het toenmalige Tsjecho-Slowakije onder de druk van Rusland. Na de moord op John Lennon in 1980 veranderde een doodgewone muur in een levende oproep voor vrede en liefde. Mensen van over de gehele wereld hebben de muur gevuld met door John Lennon geïnspireerde graffiti en teksten die uit nummers van The Beatles komen. Het is een indrukwekkend statement.

Daar moesten wij natuurlijk wel even mee op de foto!

We zijn ‘savonds nog wat gaan eten in een typisch Tjechisch restaurant, heel erg leuk! Voor 11 euro had ik 2 thee, een hoofdgerecht en een dessert :) Lekker gesmuld.

De volgende ochtend ben ik alleen terug gegaan met de trein ( dit keer een stoel gereserveerd!). Nog een keer de nachttrein nemen zag ik niet zo zitten. Nu was Ik om half 6 ‘ savonds weer thuis zodat ik nog wat uit kon rusten voordat de werkweek weer aanbrak vandaag. Gezellig gekletst met een meisje uit Slowakije in de trein en toen zij in Bratislava uitstapte, stapte er een jongen in die toevallig ook stage loopt in Hongarije via Aiesec. Hij werkt in Debrecen.

Ik vind Praag, de stad van de 100 torens, de Gouden Stad, heel mooi! Sfeervolle binnenstad, nauwe straatjes, gezellige pleintjes en prachtige gebouwen. En het uitzicht vanaf de heuvels en de brug is geweldig! Zeker een keer heen gaan :) Wat wel opvalt is dat er wel heel veel toeristen zijn, veel meer dan in Boedapest.

En vandaag brak de werkweek weer aan voor mij ( en voor jullie vast ook ;)).

Nou ik duik zo maar weer eens mijn bed in ( nog niet helemaal bijgekomen van de reis haha).

Liefs,



  • 23 Maart 2013 - 12:23

    Corrie Weiler:

    Hoi Meisje uit Budapest ( oh nee ... Sprang Capelle.... ) wat heerlijk dat je het zo leuk hebt ; genoten van Praag en nu weer terug op je tijdelijke locatie Budapest ! kijk maar fijn uit naar Pasen en pas goed op jezelf hoor ! liefs uit een ontzettend koud Gorcum, Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 67499

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 02 September 2013

Werken in Boedapest

Landen bezocht: