Szentendre en Esztergom - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu Szentendre en Esztergom - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Amanda Laat - WaarBenJij.nu

Szentendre en Esztergom

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

17 Februari 2013 | Hongarije, Boedapest

Goedenavond,

Het was een korte werkweek voor mij deze week ( deze begon voor mij op woensdag en eindigde om vrijdag 3 uur ‘ smiddags) Waarom, zul je je misschien afvragen?

We hadden vrijdag namelijk een teambuilding uitje, mindquest spelen! Je wordt dan met je groepje ‘’ opgesloten’’ in een kamer waar van alles instaat, ophangt etc. Je krijgt geen opgaven, het doel is alleen: laat de bom niet ontploffen! In de kamer vindt je verschillende dingen en je moet dan zelf bedenken waar kan ik dit voor nodig hebben, hoe komen we achter de codes van de kastjes die op slot zitten etc. Zoek de connecties, leg alle puzzelstukjes bij elkaar,gebruik waarvan je denkt dat je het niet kunt gebruiken om er zo voor te zorgen dat de bom niet ontploft maar onschadelijk wordt gemaakt. Helaas ging bij ons de bom af (Net niet genoeg tijd om de allerlaatste letter van de code in te typen). Maar ach, het gaat erom dat we plezier hebben gehad met zijn allen :) En hee, we leven nog ;)

Na dit spannende uitje zijn we gaan eten en drinken in een Tsjechische pub. Ze hadden alleen Tsjechische specialiteiten dus ik liet me maar verrassen. Ik had soort van zuurkool met spekjes en feta, heel erg lekker!

Ohja de Nederlandse geschiedenis quiz heb ik trouwens af. Als de app op de markt is, moeten jullie maar eens jullie vaderlandse geschiedenis testen ;)

Thuis aangekomen hadden we een kleine houseparty. Mijn 2 huisgenootjes hadden wat vrienden uitgenodigd. Was gezellig, palinka gedronken haha, gezellig gekletst, gezongen, gedanst en heerlijke cake op :)

Gisteren was het vroeg opstaan, want ik had het idee om naar Szentendre te gaan, een plaatsje vlakbij Boedapest. Is ongeveer een half uurtje met de trein vanaf Boedapest. Dit plaatsje heeft een artistieke atmosfeer, het is de inspirerende omgeving van schilders en beeldhouwers. Het barst er dan ook van de handicraft winkeltjes. Szentendre is heel kleurrijk:) Er zijn veel gekleurde huisjes en kerken ( vooral geel), heel erg mooi om te zien, zeker als het zulk mooi weer is al het vandaag was. Dan steken die gekleurde huisje mooi af tegen een helderblauwe hemel. Na wat gegeten te hebben en een latte machiatto hield ik het weer voor gezien. In de trein naar huis weer genoten van het mooie landschap dat aan me voorbij raasde (heuvelachtig met leuke schattige huisje op die heuvels).

En vandaag ben ik naar het plaatsje Esztergom geweest. Een kaartje kopen, het goede spoor vinden en in de juiste trein zitten ( richting Esztergom, check! Dat ging goed haha, en in de trein vermaakte ik me met een goed boek. Ik was zo in het verhaal dat ik niet door had dat de trein toch wel erg lang stil stond. De conducteur sprak me aan en zei je moet hier uitstappen. Ik kijk uit het raam en zeg ehm maar dit is niet Esztergom??? Nee duhh moet hij gedacht hebben, maar zei dat niet. Je moet vanaf hier de bus nemen daar naar toe ( Nergens op internet gelezen dat je moet overstappen op een bus maar goed, dus ik gevraagd okee waar is de bushalte en welke bus?) Ja ehm je moet die kant oplopen. Er vanuit gaande dat hij het wel zou weten, liep ik de kant op waar hij naartoe wees. In geen velden of wegen een bushalte te bekennen. Maar daar was in the middle of nowhere een mevrouw aan wie ik het kon vragen.

Wat bleek, was het busstation gewoon naast het treinstation ongeveer, dus kon ik weer helemaal teruglopen ( En nee dit was niet te zien vanaf het treinstation) En om het nog erger te maken, de bus reed net voor mijn neus voorbij. Maar hee ik zag nog een bus staan met Esztergom. Ik klop op het raampje, chauffeurtje doet het raampje open en ik vraag deze gaat naar Esztergom? Wanneer? Hij geeft 10 aan met zijn vingers, dus ik dacht ach maar 10 minuutjes wachten. Nadat er een kwartier verstreken was begon ik me toch af te vragen wat hij onder 10 minuten verstaat. Maar toen ging er al snel een belletje rinkelen, hij bedoelt natuurlijk 10 uur (oftwel ik kon een uur wachten op de volgende bus). Uiteindelijk toch goed en wel aangekomen in Esztergom.

Esztergom is een mooi plaatsje, wat groter dan Szentendre. ( Als alles goed gaat met de trein en bus, sta je binnen 1.5 uur in Esztergom vanaf Boedapest). Deze stad was eerst de hoofdstad van Hongarije ( om precies te zijn: van de 10e tot de 13e eeuw). Het is 1 van de oudste steden in Hongarije. Wat gelijk opvalt in deze stad is de Basilica, een hele grote kerk (100 meter hoog) en de grootste kerk in heel Hongarije. Als je de heuvel beklimt waarop deze Basilica staat, kijk je uit over de Donau en de brug(Maria Valeria Brigde) die de stad verbindt met een stad in Slowakije. Ik heb vandaag dus ook een voet gezet op Slowakijse bodem.

Heerlijk gegeten in dit plaatsje en voordat ik weer op weg ging naar de bus nog een chocolademelk gedronken bij een gezellig cafeetje.
De terugweg ging voorspoediger, dit keer geen obstakels :)

Liefs,






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1323
Totaal aantal bezoekers 67444

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 02 September 2013

Werken in Boedapest

Landen bezocht: